Utforska din lokala forntid i äventyrsspelet Fylgja

I Fylgja får du följa med Tyra 10 år på äventyr i bronsåldern och i järnåldern. Spelet utspelar sig på två arkeologiska fyndplatser i Kållered, Mölndal. Alla miljöer, hus, föremål och kläder som du ser i spelet är inspirerade av verkliga fynd från forntiden.

Nu lanserar vi en ny app för vårt spännande äventyrsspel Fylgja. Spelet riktar sig till barn i åldern 6-12 år och är också tänkt som ett komplement till skolans forntidsundervisning.

Appen är utvecklad för Chromebook och surfplattor, men fungerar också på mobiltelefon. Ladda ner spelet gratis till surfplatta eller mobil från App Store eller Google Play Butik.

Med utgångspunkt i två lokala fyndplatser

Fylgja utspelar sig på två arkeologiska fyndplatser vid Tulebosjön och Hårssjön i Kållered.

Allt material som finns med i spelet är grundat på ett gediget researcharbete, där museer, arkeologer och sakkunniga från hela norden har bidragit med sin expertis.

Kultplatsen i Kållered

På en ås intill Tulebosjön har arkeologer hittat spår av hundratals kokgropar från bronsåldern. För ungefär 3000 år sedan brann här eldar på långa rader. Kokgropar var vanliga och kunde exempelvis användas till matlagning. Det är däremot ovanligt att så många finns på samma plats. Därför tror arkeologer att åsen vid Tulebosjön kan ha varit en stor kultplats.

Tuleboborgen

Vid Hårssjön har arkeologer hittat rester av en träborg från järnåldern. Borgen stod där i nästan 1000 år, från år 0 till 1000 e.Kr. Området kring Tulebosjön och Hårssjön var länge en viktig gränstrakt. Man tror att borgen hade stor politisk, militär och ekonomisk betydelse.

Ett äventyr byggt på arkeologiskt underlag

Utöver de lokala fyndplatserna så finns mängder av kända föremål från brons- och järnåldern representerade i spelet. Du möter till exempel vakten klädd i några av de mest kända och vackraste föremål som man har hittat från bronsåldern. Hans hjälm, sköld och yxa finns i verkligheten att se på Nationalmuseet i Köpenhamn.

Du träffar shamankvinnan med ett gulddiadem och ett halssmycke inspirerat av en bronskrage från Historiska museet i Stockholm. Och du får stiga in i husen skapade efter uppbyggda miljöer i friluftsmuseerna Ekehagens forntidsby utanför Falköping och Sagnlandet Lejre i Danmark.

Skapa som på forntiden

På lördag 12 september, 12.00–16.00, firar vi lanseringen med eget kreativt skapande för barn på museet!

Då får du chansen att göra en egen skinnpåse med hjälp av pedagoger från Ekehagens forntidsby. En likadan skinnpåse som Tyra använder i spelet. Du kan också spela Fylgja på museets datorstation och lära dig mer om den spännande forntidshistorian som spelet bygger på.

Utforska mer på webben

molndal.se/fylgja finns en stor kunskapsbank kopplad till spelet. Där du kan läsa om allt arkeologiskt bakgrundsmaterial och fakta som äventyret bygger på.

Anpassat till ny teknik

”Fylgja – Tyras fantastiska resa” är producerat av Mölndals stadsmuseum och Charlotte Heyman, projektledare, med stöd från Torsten Söderbergs stiftelse.

Den nya appen är en utveckling av datorspelet som först lanserades av museet 2011. Appen är särskilt anpassad till Chromebook och surfplattor som används i Mölndals skolor.

Clara Vollrathson
Mölndals stadsmuseum