Forsen inspiration till ny ljuslykta från museibutiken

För 20 år sedan flyttade Mölndals stadsmuseum in i den gamla strumpfabriken intill de forsande Mölndalsfallen i Kvarnbyn. Det satsades på en museibutik med ett stort egendesignat produktsortiment. Nu har en ny unik profilprodukt tagits fram i ett designsamarbete med Mats Jonasson på Målerås glasbruk – en ljuslykta lika tidlöst vacker som den brusande forsen.

Redan 1644 var den Holländske landskapsmålaren Allart van Everdingen på plats i Mölndal och skapade en tuschteckning föreställande den brusande forsen i Kvarnbyn. Hans nära 400 år gamla verk sägs vara den första kända avbilden av Mölndalsfallen och ingår idag i Mölndals stads konstsamling.

Forsen och konstverket har fått ge inspiration till en ljuslykta i ett designsamarbete mellan Mölndals stadsmuseum och glasformgivaren Mats Jonasson. Känslan av forsande vatten i ständig rörelse är en stark symbol för kraften i forsen som skapat ett samhälle och byggt en stad. Lyktan gjuts hantverksmässigt i hyttan på Målerås Glasbruk i Småland. Lagom till vårens och livets alla festligheter och jubilarer finns den nu till försäljning i museibutiken på Mölndals stadsmuseum.

Se konstverket i sommar

Allart van Everdingens originalkonstverk kan du se i sommarens utställning på Mölndals stadsmuseum, ”Forsen genom konstnärens öga” 26 juni – 21 augusti.

Håll även utkik efter programpunkter kopplade till temat, bland annat en sommarlovsaktivitet i måleri för barn ledd av konstskolan Florence Academy of Art i Kvarnbyn.

Flera anledningar att fira

2022 är jubileernas år i Mölndal. Mölndals stadsmuseum firar inte bara 20 år i ”Strumpan” utan också 35 år som museum. Dessutom fyller Mölndal 100 år som stad. Det firas hela året under rubriken ”Mölndal helt 100 – jubileumsåret 2022”.

Till hösten bjuder vi in till 35- och 20-årsfirande, men redan nu och under hela året kan du gå på kalas på museet. Utställningen ”Livet är en fest” öppnade i februari och berör fest och firande i stort som smått. Utställningen är också en del av Mölndals 100-årsfirande.

Varmt välkommen till Mölndals stadsmuseum och museibutiken!

Mölndals stadsmuseum
Kvarnbygatan 12