Välkommen till 1990-talet!

Årtiondet då vi bytte axelvaddarna mot Buffalos, världsekonomin kraschade, herrlandslaget tog VM-brons i fotboll, räntorna slog i taket, Sovjet upplöstes, grungen och raven slog igenom, Internet stavades med stort ”I” och förändrade våra liv för alltid. På torsdag 25 maj öppnar Mölndals stadsmuseums nya utställning.

Vår nya utställning 90-tal bjuder på en resa 30 år tillbaka i tiden. Här får du dyka rätt ner i 90-talets händelser, mode, musik, trender och helt vanliga vardagsliv.

Välkommen på invigning av 90-tal på torsdag 25 maj, 18.00–21.00.

En dag på 90-talet

Stig in i familjens hem och vardag under en dag, som samtidigt utspelar sig under ett helt årtionde.

I barnens rum är sängen obäddad, väckarklockan har precis ringt. Öppna lådorna och titta under sängen, vilka hemligheter döljer sig under ytan? I köket är det dags för frukost bland tulpanmönster och färgglatt porslin. Från radion hörs de senaste nyheterna.

Vi skyndar genom stan på väg till jobbet och skolan. Kanske med nya Kungsbacka-pendeln som invigdes -92, eller på spårvagnen med det gula 100-kortet redo i handen.

I klassrummet sitter en modern whiteboard, och overhead-apparaten används flitigt. På kontoret står en grå klump till dator (tycker vi nu – då var den såklart den senaste). Faxen surrar och modemet ringer upp the World Wide Webb. Bläddra i pärmarna och fördjupa dig i allt från den ekonomiska krisen till klimatkonventionen.

Efter skolan ses vi i Elof Ericsons skiv- och fotobutik, umgås och provlyssnar på de senaste CD-skivorna. Musikstilarna spretar – från rave, techno och eurodance till indiepop, grunge och hårdrock.

I vardagsrummet står tv:n på. Nya marksända TV4, TV3 via parabol, nyhetsinslag, barnprogram och familjeunderhållning. Terrakottafärgad tapet med svampmålad känsla, en gul inbjudande soffa. Slå dig ner, bläddra i ett magasin och titta på de senaste tv-programmen!

En tid som speglas i dagens samhälle

Vad minns du själv från 90-talet? Och om du inte var med – kan du ändå se spåren från decenniet i dag? Oavsett vad så känner du säkert igen några av 90-talets stora händelser. Balkankriget, Estonia-katastrofen, spårvagnskraschen vid Vasaplatsen eller VM-bronset i herrfotboll…

I utställningen 90-tal går vi både ner på djupet och skrapar på ytan till allt som hände under årtiondet. Händelser som ger ännu en pusselbit till varför vårt samhälle ser ut som det gör idag.

Antikvarie Hanna Eklöf berättar:

I dagens samhälle ser vi många spår av de val vi gjorde på 90-talet, så som privatiseringar, EU-inträdet och andra politiska vägval. Och hur skulle vi leva nu om vi redan då hade tagit klimathotet på allvar?

Vi kan tycka att 90-talet var alldeles nyss, men det har redan gått 30 år sedan mitten av decenniet. De som var barn då är nu vuxna och besöker museet med sina barn – och de behöver känna igen sig bland våra föremål. Därför är det också hög tid för oss att samla in föremål från 1990-talet till våra samlingar.

Utställningen 90-tal pågår 25 maj 2023 – 7 april 2024.

Invigning torsdag 25 maj, 18.00-21.00

Välkommen till en hejdundrande invigning med invigningstal, musik och mingel! Kom gärna i din bästa 90-talsoutfit. Under kvällen gästas vi av två 90-talsprofiler: Katti Hoflin och Emrik Larsson.

Mölndals stadsmuseum
Kvarnbygatan 12