Hela världen i förskolan

På Ryets förskola används de digitala verktygen på många olika sätt. Barnen får möta hela världen och olika språk med hjälp av bland annat Pen pal och appen Google arts and culture.

Henrik Carlsson är förskollärare på Ryets förskola där han tillsammans med kollegor och barn har hittat många kreativa sätt för att arbeta med digitala verktyg. Mycket av arbetet sker med hjälp av iPad och projektor tillsammans med olika appar för skapande och utforskande.

Google arts and culture

En app som väckt särskilt mycket nyfikenhet är Google arts and culture. Det är en otroligt stor och innehållsrik app berättar Henrik.
-Vi kan besöka riktiga museer och platser i hela världen med ett 3D-perspektiv.
Gå runt och titta och lära. Det går att kliva in i exempelvis Eiffeltornet och kolla runt där i 3D.

Paris på en iPad

Under en period hade förskolan ett tema som utgick ifrån resor. Barnen och pedagoger byggde då tåg av stolar och gjorde egna pass och biljetter för att kunna ta sig bland annat till Paris. På tåget fanns det också en konduktör som guidade resan. I Paris fick de inte bara besöka Eiffeltornet utan också lyssna på hur Franska låter genom sagoläsning i lästjänsten Polyglutt.

Resorna tog dem också till Nordpolen med världens största isbrytare där de bland annat utforskade djurlivet. De har även besökt en forntida grotta med grottmålningar och olika konstverk som inspirerade till eget skapande berättar Henrik.
-Det ger så mycket mer när vi projicerar ett konstverk på väggen eller golvet så att barnen kan uppleva det med hela kroppen.

Google arts and culture är en otroligt stor app med många olika spår och både barn och pedagoger upptäcker hela tiden nya spår att följa och utforska. Det går att både dreja och skapa sin egen blob opera med olika stämmor.

Språkrikedom med Pen pal

På Ryets förskola har Pen pal blivit en betydelsefull del av arbetet med att låta barnen berika verksamheten med olika språk berättar Henrik.
Först använde vi den mest lekfullt för att lyssna på olika språk och fraser för att ge alla barn i gruppen en upplevelse av olika språk. När vi sedan fick barn med annat modersmål i gruppen blev pennan ovärderlig i arbetet med att ordsätta vardagliga ting på barnens modersmål.

Pen pal är en kombinerad mp3-spelare och scanner som kan läsa upp ord, fraser eller böcker, sida för sida genom att ljudfiler laddas in i pennan på flera olika språk. Det finns böcker och planscher med ord som tillhör Pen pal. Ljudfilerna aktiveras med hjälp av så kallade hotspots som finns intill ordet på den medföljande planschen.
-Det finns också etiketter att komplettera med så att hotspots kan programmeras och fästas på olika föremål som vi vill ordsätta berättar Henrik som menar att pennan är ett bra alternativ eftersom pennan är väldigt träffsäker i sitt uttal.

Digital penna

Precis som många andra förskolor använder de knippor med bildstöd och tecken i kommunikationen med barnen. För att koppla på ett flerspråkigt stöd så har de kompletterat känsloknippan med hotspots för att kunna få en uppläsning på olika språk. På det här sättet får de in på de Svenska och andra modersmål i lek och vardag.

Marie Eriksson