Utställningen ”90-tal” förlängs

På Mölndals stadsmuseum får du följa med på en resa 30 år tillbaka i tiden. Till 90-talet – årtiondet då tulpaner och svampmålat bokstavligt talat var på tapeten, ungdomarna klädde sig i jazzbyxor och Buffaloskor, gemene man skaffade sig en mobiltelefon och alla dansade till E-Type och Ace of Base. Nu förlängs utställningen till och med den 16 februari 2025.

I utställningen 90-tal får du dyka rätt ner i årtiondets händelser, mode, musik, trender och helt vanliga vardagsliv. Den öppnade i slutet av maj 2023 och lockade rekordpublik under sommaren.

Drygt 11 000 personer besökte museet under juni-augusti, jämfört med 7500 motsvarande månader året innan. Totalt hade museet drygt 40 000 besökare 2023. Föregående år var antalet besökare 36 000.

Det stora intresset från publiken är en anledning till att utställningen nu förlängs. I stället för att stänga i april 2024 håller nu ”90-tal” öppet hela året och stänger först den 16 februari 2025.

Vi vill att fler ska få chansen att se den populära utställningen. Den skapar verkligen igenkänning hos besökarna och vi tror att den har potential att nå ut till både ny och återkommande publik under en längre period, säger Karl Arvidsson, avdelningschef museum konst och kultur.

Mer 90-tal i en mindre utställning

I februari öppnar dessutom en ny, mindre, utställning med namnet 90-talets modekavalkad.

Där kommer besökaren att få en fördjupning i 90-talets mode och trender, genom nedslag i modekataloger och designillustrationer såväl som genom kläder, accessoarer och skor.

Utställningen 90-talets modekavalkad pågår 10 februari - 2 juni.

Under våren bjuder museet in till flera introduktioner, kortare visningar, av både ”90-tal” och ”90-talets modekavalkad”.

Hela museets vårprogram hittar du inom kort på museum.molndal.se.

Mölndals stadsmuseum
Kvarnbygatan 12