Ladda ner och spela

Det här behöver du för att spela

Den här versionen av Fylgja är utvecklat för Ipad och Android-surfplattor, men kan också fungera på telefoner med samma operativsystem.

För IOS stöds från minimum version 9 och på Android från version 4.1 Jelly Bean.

Bra att veta

Spelet är ett realtids 3d-spel. Det är ganska stort och krävande för din surfplatta eller telefon. Därför är det inte säkert att det fungerar bra på äldre apparater eller de som har mindre prestanda. Ibland behöver spelet ladda en stund innan det börjar och mellan olika kapitel.

Surfplattans eller telefonens egna inställningar kan påverka spelet. Du kan till exempel behöva ställa in så att skärmsläckaren inte går igång när du spelar.

Ladda ner och installera

Ladda ner Fylgja till iOS från App Store och till Android från Google Play Butik. Sök på Fylgja eller på Mölndals stad.

Spelet sparar inga uppgifter om användaren och är helt gratis.

Ladda ner och använda i skolan

Många skolor har en administratör som ansvarar för installation av appar och spel på elevernas surfplattor. Om ni inte kan ladda ner och installera spelet själva, vänd er till skolans IT-administratör.

Äldre version för dator

Den första versionen av Fylgja togs fram för PC och Mac 2011. Du kan fortfarande ladda ner datorspelet, men vi kan inte garantera att det fungerar på din dator.

Såhär spelar du Fylgja

Det tar ungefär 40-50 minuter att spela igenom Fylgja. Spelet är uppdelat i två delar, den första utspelar sig i bronsåldern och den andra i järnåldern. Varje del är indelad i fyra kapitel.

Du kan när som helst välja vilket kapitel du vill spela genom att gå till menyn. På så sätt kan du också komma vidare i spelet om du tycker att något moment är för svårt.

Meny

Startmenyn inne i spelet Fylgja.

När du startar spelet kommer du till en meny. Här går det att göra olika inställningar. Det går alltid att komma tillbaka till menyn från spelet genom att klicka på ikonen i övre vänstra hörnet.

Nytt spel: Startar spelet från början. Spelet består av två episoder, den första utspelar sig i bronsåldern och den andra i järnåldern. Varje episod inleds med en illustrerad berättelse som leder dig in i historien. Du kan trycka på skärmen om du vill hoppa över den.

Fortsätt spela: Gå tillbaka till där du var.

Snabbt eller snyggt: Om spelet känns ryckigt eller hackar kan det bero på att det är för tungt för surfplattan. Prova att sänka kvaliteten genom att välja snabbt istället för snyggt.

Välj kapitel: Spela vilket avsnitt du vill, när som helst.

Avsluta: Avslutar spelet

Kapitel

Meny över spelets olika kapitel.

Spelet inleds med en illustrerad berättelse som leder dig in i handlingen. Du kan trycka på skärmen om du vill hoppa över den. Det kan du också göra när det är dialog i spelet.

Du kan när som helst spela ett annat kapitel genom att gå till menyn.

Navigera i spelet

Tyra får olika uppdrag och behöver ta sig runt till olika platser. Det finns ett par hjälpmedel för att hitta rätt.

Kartan och korpen visar vägen

Kartan och korpen visar vägen.

Det finns en karta i högra hörnet. Pilen visar var du själv är och stjärnan visar vart du ska gå. Korpen följer med Tyra överallt och visar vägen.

Tyra får olika uppdrag att utföra. Klicka på pergamentrullen fäst vid hennes bälte för att se uppdraget igen.

Pergamentet med pågående uppdrag inne i spelet.

Tips för att klara spelet

På vissa ställen kan det vara lite klurigt att komma vidare eller veta vad man ska göra. Här följer några tips för att klara spelet.

Bronsåldern

Hämta ingredienser till en salva: Glöm inte bort att använda kartan uppe i högra hörnet. Den visar med en stjärna var det du söker finns.

Gör en hällristning: Detta spel kan du avsluta när du själv är nöjd med hur det ser ut, det finns inget rätt eller fel.

Paddla på ån bort till kokgroparna: Klicka på kanoten för att komma i. Det kan behövas några försök. Kanoten är vänd åt rätt håll när Tyra har satt sig, du ska åka rakt fram. Följ ån genom att klicka framför kanoten. Stjärnan på kartan i högra hörnet visar dig vägen.

Du behöver inte paddla in till stranden och kliva ur. Du märker när du har paddlat tillräckligt långt. När du kommit i land ska du förbi eldarna, uppför backen och in i det stora huset. Följ kartan.

Shamankvinnan ger dig i uppgift att hämta saker hos hövdingen som står borta vid eldarna.

Tänd eldarna: Klicka på kvisten bredvid hövdingen. För att tända eldarna klickar du på en eldstad så att Tyra sätter dit facklan. Sen klickar du på samma eldstad många gånger och i rätt tempo så att Tyra viftar med kvisten. Om du klickar utanför går Tyra iväg.

När du klarat det är äventyret i bronsåldern slut.

Järnåldern

Hämta ett svärdsskaft: Gå tillbaka till platsen där Tyra vaknade. Där hittar du ett svärdsskaft. Klicka på det för att ta upp det.

Hjälp smeden att smida svärdet: Den lilla piggen på städet skall du få mitt i stjärnan (bucklan). Dra till höger och vänster för att pricka in stjärnan mitt på städet. Släpp för att hamra. Du ska göra tre svärd.

Besegra pojken för att ta dig över bäcken: Här gäller det att tajma när han gör sig redo för att slå. Slå på den sida som han inte skyddar. Glöm inte att ducka när han tar sats för sitt dubbelslag. Det kan ta några omgångar innan du lyckas.

Ta svärdet till fältherrens läger: Följ stjärnan på kartan i övre högra hörnet. Prata med fältherren när du är framme.

Rid tillbaka till borgen: Där ska du gå in till shamankvinnan. Följ stjärnan på kartan så hittar du rätt. När du pratat med shamankvinnan är alla dina uppdrag färdiga.

Dela på:

Senast uppdaterad