Äldre skapar konst i lera

Sedan i höstas pågår ett projekt på våra äldreboenden, där de boende får skapa konstverk i lera tillsammans med personalen. Projektet ”Konstpaus” är tänkt som en kreativ paus i vardagen för stadens äldre.

60 skaparkit med allt som behövs för att skapa och väcka kreativiteten till liv har delats ut runt om i staden. Varje kit innehåller material till 5 personer, med lera, verktyg, färg och instruktioner för att skapa små konstverk tillsammans eller en och en.

En kreativ stund

Kitet är framtaget av formgivaren och kreatören Pernilla Ankarberg. I instruktionerna beskriver hon:

Konstpaus är ett skaparkit framtaget för händer med erfarenhet. Inte av just skapande utan erfarenhet av livet. Med innehållet i denna låda hoppas vi att du ska få en skön stund av kreativt skapande.

Utöver boende på äldreboenden kommer också seniorer på dagverksamhet och träffpunkter få prova på att skapa i lera. Totalt blir det omkring 300 seniorer som får delta i projektet.

Parvin Sabeti är aktivitetscoach i Mölndals stad och jobbar med att sprida projektet och aktiviteten till Mölndals äldre. Hon berättar:

Det är så uppskattat att skapa med leran! Både för personer som har skapat tidigare och för de som får chansen att prova på för första gången. Det bästa med konsten är att man får skapa med händerna och bara ha en rolig stund. Det finns inget rätt eller fel, man får lov att fokusera helt på skapandet. Samtidigt blir det som en process där man får tid till att bearbeta sina känslor.

Kom till under pandemin

Idén till projektet dök först upp under pandemin, när de som bodde på äldreboenden inte fick ta emot några besök och många aktiviteter sattes på paus.

Då delades det ut kit och beskrivningar för att boende och personal skulle kunna skapa och vara kreativa tillsammans. Vid det första tillfället 2021 var det akvarell som de äldre fick prova på.

Båda ”Konstpaus”-kiten är framtagna av Pernilla Ankarberg i dialog med aktivitetscoacher på äldreboenden och Mölndals kultursamordnare.