Välkommen på 90-talsfestival!

I årets temautställning på Mölndals stadsmuseum får du kliva rätt in i 1990-talet. 26 oktober – 9 november maxar vi 90-talet och bjuder in till en mängd spännande programpunkter under rubriken ”90-talsfestival”!

Festivalen inleds torsdag 26 oktober med ett 90-talsquiz i mysiga Forscaféet. Köp en go’fika och slå dig ner för att svara på kluriga frågor formulerade av museets pedagog Malin Broby. Passa på att ta ett varv i utställningen ”90-tal” innan för att bättra på dina chanser till vinst!

Under det följande höstlovet knyter flera av aktiviteterna an till 90-talstemat. Den 2 november blir det 90-talsbio med visning av decenniets stora ungdomsfilm och snackis ”Fucking Åmål”. Du som är ung kan själv prova på att skriva dramatik med scenkonstnären Rebecca Alverfors och manusförfattaren Sara Wadell.

I workshopen Pixelkonst den 3 november får ungdomar utforska 90-talets pixelgrafik, lära sig om spelkaraktärers design och prova på att göra egen pixelgrafik både digitalt och för hand. Workshopen leds av spelpedagogen Kjell Håftén och konstnären Siri Landgren.

På lördag 4 november kommer författaren Nina Björk till museet för att samtala om sin debutbok, den feministiska kultklassikern ”Under det rosa täcket” från 1996. En bok som lade grunden till den feministiska debatten som pågick under 90-talet.

90-talsfestivalen avslutas den 9 november med ett unikt tillfälle att lära känna 90-talets mest mytomspunna indieband – Broder Daniel. Musikern Daniel Gilbert, en av bandets grundare, berättar om sina år med bandet och om sin egen karriär därefter.

Välkommen till två veckor med massor av 1990-tal på Mölndals stadsmuseum! Hela innehållet hittar du på museets webbplats.

Festivalen arrangeras i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Mölndals stadsmuseum
Kvarnbygatan 12