Konferens 2024: Kultur i skolan – lotteri eller garanti

Hur skapar vi likvärdighet när det gäller barns rätt till kultur i skolan? Det är frågan som kommer besvaras när Mölndals stad och Västra Götalandsregionen bjuder in till en nationell konferens på Fässbergsskolan.

Konferensen kommer ske på Fässbergsskolan den 11-12 april 2024 och är första steget mot en gemensam arena där skola och kultur kan samarbeta så att alla barn får vad de har rätt till när det gäller konst, kultur och eget skapande i grundskola och anpassad skola. Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götalandsregionen håller i programmet tillsammans med Skolförvaltningen och Kultur- och fritidsförvaltningen i Mölndals stad

Samverkan för lika möjligheter

Syftet med konferensen är att ses och samarbeta kring lösningar på hur vi kan ge varje barn möjlighet till kulturupplevelser, bildning och att utveckla sina skapandeförmågor. Under konferensen medverkar bland annat Skolverket, Kulturrådet, Sveriges kommuner och regioner och Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Konferensen vänder sig till dig som verkar på hög beslutsnivå som politiker eller tjänsteperson inom grundskola och kultur kommunalt, regionalt och statligt. Exempelvis är du:

• Skolchef eller utbildningschef
  • Kulturchef
  • Utvecklingsledare
  • Politiker i kulturnämnd
  • Politiker i utbildningsnämnd
  • Arbetar på en myndighet med uppdrag kring skola och kultur
  • Intresseorganisation som driver frågorna nationellt och centralt

Program och anmälan

Programmet kommer att publiceras på Västra Götalandsregionens sida så snart det är färdigt. Där kommer du även att kunna hitta info om anmälan. Konferensen pågår från lunch den 11 april till lunch den 12 april 2024.

Praktisk information

Fässbergsskolan ligger på Fiskargatan 4 i centrala Mölndal. Parkering finns vid närliggande idrottshallen Aktiviteten och längs Frejagatan. För den som kommer med tåg går buss 25 från Mölndals innerstad till hållplatsen Fässbergsskolan. Det går även att promenera mellan tågstationen och Fässbergsskolan på cirka 15 minuter (1,5 km).

Sara Sivre
Kultursamordnare barn och unga
Kultur- och fritidsförvaltningen
sara.sivre@molndal.se