Förskolans språkarbete på bokmässan

Bok- och biblioteksmässan i Göteborg gick av stapeln i september med en ny stor satsning på förskolan. Mölndals förskolor fanns på plats för att berätta om arbetet med flerspråkighet och litteraturprofil.

I årets version av bokmässan fanns ett stort fokus på förskola i både mässhall och i programinnehåll. Arbetet med flerspråkighet och litteraturprofil i Mölndals förskolor fanns representerat i en egen monter och i flera programpunkter.

Flerspråkigt arbete med språkväskor

Språkcentrum Mölndal väckte stort intresse i montern med språkolekväskorna som är fyllda av material för att stärka barns språkutveckling på olika språk. Över 200 väskor på 58 språk cirkulerar runt på Mölndals förskolor och kan även lånas hem. I varje väska finns ett informationsbrev på respektive modersmål tillsammans med böcker och lekmaterial. De visade också konceptet med väskor för att synliggöra de nationella minoriteternas språk och kulturer. Det var många som ville höra mer om arbetet och kika på innehållet i de olika väskorna.

Litteraturprofil med språk i fokus

Över hälften av Mölndals förskolor är litteraturprofilerade med ett fördjupat litterärt samarbete mellan bibliotek och förskola. Genom det här arbetssättet får barn en riklig tillgång till litteratur och fantasifulla upplevelser i sagans värld som skapar nyfikenhet, glädje och lust att lära. I Mölndals monter fanns ett lekfullt och engagerat gäng med pedagoger och rektorer från flera litteraturprofilerade förskolor tillsammans med verksamhetsutvecklare och bibliotekarier. Sagofigurer och handdockor väckte nyfikenhet och det kom en strid ström av besökare till montern som var nyfikna på att höra mer om vad en litteraturprofilerad förskola är.

Handdocka

Förskolescenen som ny satsning

Nytt för i år på mässan var en stor satsning på förskoleutveckling. På övervåningen fanns två nya scener för förskolan med ett gediget program under torsdagen och fredagen där allt ingick i entrébiljetten. Både på scenen och i vimlet fanns pedagoger, ledare, forskare, författare och andra inspiratörer. Våra medarbetare från Mölndal som fanns på plats kunde inte bara inspirera andra utan också få med sig en ryggsäck av nya tankar, idéer och aktuell forskning.

Språkcentrum på scenen

Mölndal i flera programpunkter

Språkarbetet i Mölndals förskolor presenterades också i flera programpunkter. Linda Bergh och Lena Borghesi från Språkcentrum Mölndal höll en fördjupad föreläsning om arbete med flerspråkighet i förskolan. De pratade om flerspråkighet som framtidens kompetens och vikten av att arbeta med alla barnens språk i förskolan. De visade också exempel på hur förskolor på olika sätt kan levandegöra arbetet med de nationella minoriteternas språk och kulturer.

Intill förskolescenen fanns också en poddbox där en strid ström av intressanta inslag sändes live för de som ville stanna till och lyssna. Verksamhetsutvecklare Carina Eriksson deltog i ett samtal om varför det är viktigt med böcker, hur vi gör och hur vi kan få till ett samarbete med biblioteket. Avsnittet kommer att sändas i förskolepodden: Vi pratar förskola under hösten.

Musik för språkets skull

Även Mölndals kulturskola fanns med i en programpunkt där Jon Wallner, biträdande kulturskolechef i Mölndal, deltog på förskolescenen tillsammans med representanter från Göteborg, Motala och Örebro. Kommunerna ingår i det gemensamma projektet ”Små barns skapande” Projektet har också resulterat i den digitala handboken Musik för språkets skull som riktar sig till både pedagoger och familjer i förskolan.

Mölndal har flera förskolor med i projektet där förskolorna får besök från Kulturskolan. Jon berättar att han ser det här som ännu ett ben i Mölndals förskolors systematiska språkarbete.

Marie Eriksson och Anders Eriksson