Samarbete under barnboksveckan

Barnboksveckan är här och det uppmärksammas i Stretered genom ett samarbete där elever från årskurs 6 läser för barnen på förskolan.

Vecka 46 är det barnboksvecka och runt om i Mölndals förskolor och skolor uppmärksammas det på olika sätt med högläsning, fantasiupplevelser och läsmiljöer. På Stretereds förskola arbetar vi extra med böcker och högläsning under hela veckan bland annat genom att vi bjuder in barnen till våra bibliotek på förskolan för att få vara med om lässtunder med det lilla extra.

Bibliotek förskolan

Denna vecka är det inte bara pedagoger som läser utan också elever från klass 6A på Streteredsskolan som besöker förskolan tillsammans med sin lärare Fredrik Bäckman. Här berättar Fredrik om dagen tillsammans med förskollärare Anna Sundblad.

Eleverna var verkligen fina läsförebilder och bidrog med stort engagemang när de läste för barnen på förskolans alla sju avdelningar. Tack vare att så många elever ville vara med och läsa kunde barnen delas in i mindre grupper. Detta uppskattades av alla och vi hoppas att det blir en återkommande tradition.

Boktips förskolan

Under veckan har barnen varit med och skapat miljöer med bokinspiration. De har bland annat fixat i ordning ett staffli med boktips där de skrivit barnboksvecka och ställt dit de böcker som de vill tipsa om. Ytterligare ett litterärt inslag är att vi har firat att Emil i Lönneberga fyller 60 år. Under veckan kommer vi också tillföra digitala dimensioner till läsningen för att skapa ytterligare magi.

Emeli Stenvall, förskollärare Stretereds förskola
Anna Sundblad, förskollärare Stretereds förskola