Bokattack!

Språkcentrums podd sätter den här gången fokus på skolbibliotek och Margareta Guldér, skolbibliotekarie på Kvarnbyskolan berättar om både bokprat, källkritik och samarbete med andra skolbiblioteksansvariga i vårt nya nätverk till hösten.

För ungefär en månad sedan fick Språkcentrum Mölndal uppdraget att leda ett nätverk för skolbibliotek inom skolförvaltningen. Uppdraget är en del av handlingsplanen för skolbibliotek och nätverket skapas för att stärka den likvärdiga tillgången till skolbibliotek och elevernas förutsättningar att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.

Vi på Språkcentrum leder andra nätverk och processer men har inte tidigare arbetat med skolbibliotek. I läroplanen för grundskolans läroplan står det att ”Skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att stärka elevers språkliga förmåga och digitala kompetens”, men det säger egentligen inte så mycket om hur ett skolbibliotek kan fungera i praktiken och hur både det och en skolbibliotekarie kan vara en resurs i lärandet.

Därför bad jag Margareta Guldér som till vardags arbetar som skolbibliotekarie på Kvarnbyskolan i Mölndal podda med mig och berätta mer om skolbibliotek.

Lyssna på podden här.

Emma Ryrlén